Főoldal
  

Sokaknak ismerős, a merev, robotszerű közlekedés, lépcsőn terpeszben való járás, és a vele járó kínzó fájdalom. Ez bizony az izomláz.

Korábban olyan gyulladásnak tekintették, amelyet az anyagcseretermékek, elsősorban a tejsav felhalmozódása vált ki. A gyulladásos jelleget mutatja az izom magasabb hőmérséklete, enyhe duzzanata, fájdalma, fokozottt tónusa, valamint az, hogy ilyenkor gyulladáscsökkentő anyagok találhatók az izomban.

Az utóbbi évtizedek finomabb műszereivel végzett vizsgálatok után már azt feltételezik, hogy az izomlázat nem a tejsav felszaporodása, hanem az izomrostok apró sérülései okozzák.

Az izom-összehúzódáshoz az energiát aerob (oxidációs) és anaerob (oxigén nélküli) energiaforrásokból nyerjük. A gyors, magas inztenzitású munkavégzés (40-50 másodperc) alatt nincs idő az oxidációra. Később ugyan az oxidációs folyamat is beindul, de a kezdeti oxigénadósság következményeivel továbbra is számolni kell.

Megelőzése

Levezetés! Soha ne hagyjuk abba hirtelen a nagy intenzitású munkát: edzés után végezzünk leveztő mozgást.

Általános tapasztalat, hogy már néhány napos edzés, rendszeres mozgás elegendő ahhoz, hogy újabb edzésre ne fejlődjön ki izomláz.

A rendszeres edzés is elejét veszi az izomláznak, tehát ne csak kampáynszerűen sportoljunk.

Megszüntetés

Rádolgozás. A terhelés másnapján, harmadnapján végzett mozgás gyorsítja a vérkeringést, ennek hatására hamarabb távoznak az izomból a gyulladáskeltő anyagcseretermékek. Hasonló hatást érhetünk el masszázzsal is.

  

Gergely

Fitness oktató, életmódtanácsadó.

Hozza létre saját
MitHogyanKell fiókját.
Regisztráció