Főoldal
  

Nehéz lemondani a hagyományos ízekről, és átállni az egészségesebb étkezésre? Ezeket tippek segítenek:

A magyar konyha mindig nehéz, laktató ételeiről volt híres, melyek inkább a hízni vágyónak, mint a fogyókúrázónak segítenek. Kis odafigyeléssel kiderülhet, hogy mi is tudunk energiaszegény fogásokat készíteni.

Pásztorok étrendje

A magyar konyha gyökerei vándorló őseink idejére nyúlnak vissza, akik életmódjuk miatt a könnyen elkészíthető sok zsírt és szénhidrátot tartalmazó, "fűtőanyagokban" gazdag ételek mellett tették le a voksukat. A pásztorok étrendje az évszázadok alatt nem sokat változott, mindig is a burgonya és a tészta kettőse uralta az asztalt, ünnepnapokon némi zsíros hússal. Ezen a háborúk, megszállások sem tudtak változtatni, de új ételeket, készítési módokat adtak a már meglévőkhöz. Így csiszolódtak táplálkozási szokásaink, de a szakértők, abban egyetértenek, hogy sokkal egészségesebbé nem váltak.

Éppen ez jelenti a legnagyobb gondot a fogyókúra alatt: megszoktuk az ízletes, bőségesen fűszerezett ételeket, és a müzli vagy a grillezett csirkemell mellől hiányoznak a diéta előtt még oly gyakori ízek. Emiatt legtöbbünknek "honvágya" támad, ami diétatöréshez - és újra gyarapodó kilókhoz - vezethet. Miért nem próbálunk meg inkább magyaros ételekkel fogyni? Annyira kalóriadúsak és egészségtelenek lennének, hogy egyáltalán nem illik bele a fogyókúrázó étrendjébe? Nem akartuk ilyen könnyen feladni, ezért körülnéztem, elkészíthetők-e ételeink energiaszegényen is.

Kevesebb zsírral

Nemzeti konyhánk ízletes, fűszeres és pikáns - ezt nemcsak a gasztonómia, hanem a hazánkba látogató külföldiek is elismerik. Aztán hozzáteszik, hogy még jobb lehetne, ha nem volna annyira zsíros. Ebben igazat kell adnunk, hiszen nem kíméljük az ételek kalóriatartalmát a zsírszegény alapanyagokkal vagy a kevés zsiradékkal: például ha húst készítünk, legtöbbször vastag panírban, bő olajban sütve tesszük. Az oly kedvelt köretek, mint a burgonya, a rizs és a tésztafélék pedig csak rontanak a helyzeten. Ezek mellett legfeljebb a saláta vagy a savanyúság friss rostjai adnak némi enyhülést a gyomornak, jótékonyan telítve a szervezetet és könnyítve az emésztést.

Mindezek együtt a táplálkozási szakember számára azt jelentik, hogy hazai ízeink kalóriában dúsak, telítő hatású rostokban viszont szegények, és egykönnyen nem használhatók fel egy fogyókúrázó étrendjében. Mindez akkor kap különös hangsúlyt, ha hozzátesszük: minden második embertársunk túlsúlyos - ami a mozgáshiány mellett elsősorban ezeknek az ételeknek köszönhető.

Elő a régi jó ízekkel

Kalóriák ide vagy oda, a magyar gasztronómia világhíréhez nem fér kétség. Egyértelműen egészségtennek minősíthetjük-e az ételeinket? Nem. Ha alaposan megvizsgáljuk más nemzetek konyháját, sokszor hasonlóan egészségtelen ételeket is találunk. Azt mondják, mi szeretjük a zsíros sertéshúst - az angolok híres, marhafaggyúból készült puddingja egészségesebb? Imádjuk a belsőségeket - a német konyha is előszeretettel készít pacallevest. Sok tésztát eszünk - az olaszok is éppen a tésztaszeretetükről híresek. Ezek persze kiragadott példák, de érezhető, hogy nemcsak mi, magyarok eszünk időnként egészségteleünl. Kétségtelen, ételeink nem felenek meg a 21. század követelményeinek, de ezért még nem szabad feladnunk őket, inkább korszerűsítsük a régi, jól ismert ízeket!

Jöhet a szalonnapörc

Az ízetlen ételek elkedvtelenítik az elszánt fogyózót, a magyaros ízek viszont visszaadják a kitartást, sőt érdekes színfoltot jelentenek a csak salátákra építő diétákban.

Ha a kedvelt ízekkel szeretne fogyni, szívleljen meg néhány jó tanácsot!

Főzzön olyan edényben (kukta, teflon) amelyben ízletesebb lesz az étel, és vitaminjaiból, ásványi anyagaiból több marad meg. A sertéshúst cserélje csirkére vagy pulykára, a zsiradék helyett használjon étolajat. Fogyasszon több - régi magyar ételnek számító - főzeléket, pédául zsenge zöldbabfőzeléket vagy finom kapros tökfőzeléket. Kedveli a tejfölt? Sebaj, válassza a kisebb zsírtartalmút. Él-hal a túrós csuszáért? Készítse sovány túróval (a szalonnapörcöt sem kell elhagynia, de csak mértékkel), és máris megspórol annyi kalóriát, amely mellé még egy friss gyümölcsös piskótaszelet is belefér.

Hozza létre saját
MitHogyanKell fiókját.
Regisztráció