Főoldal
  

A fogyókúra célja, hogy a szervezet anyagcseréjét tökéletes állapotba jutassa. Még a zsírt sem tiltja.

A számos "csodadiéta" közül a Zóna az egyik leghíresebb: rengetegen esküsznek rá, de nem kevés ellensége is akad.

A Zóna-programot egy amerikai orvos, Dr Barry Sears fejlesztette ki, és tette közzé 1995-ben, A Zóna című, nálunk is megjelent könyvében. A módszer abból indul ki, hogy szervezetünk megfelelő működése a hormonok egyensúlyától függ. Az egyik legfontosabb hormon a vércukorszintet szabályozó inzulin, s a diéta célja az, hogy ezt a hormont "a Zónán belül" tartsa, azaz szintje ne legyen se túl magas, se túl alacsony. A program atyja nem véletlenül érdeklődött a kérdés iránt. Családjának férfitagjai nemzedékek óta szívrohamban haltak meg. Kutatásai során arra a következtetésre jutott, hogy a szívbetegségek kialakulásában nem a koleszterin magas szintje a "ludas", hanem az inzuliné. Dr Sears csaknem 20 éven át foglalkozott cukorbetegség miatt kialakuló szívproblémákkal, és úgy találta, hogy az egyetlen "gyógyszer", amely az inzulint megfelelő szinten tudja tartani, az maga a kiegyensúlyozozz táplálkozás.

Semmi sem tilos!

Egyes diéták tiltják a szénhidrátokat, mások a zsírok bevitelét küszöbölik ki, akadnak radikális zöldség- vagy gyümölcsközpontú étrendek és így tovább. A Zóna más: mindent szabad fogyasztani, mert Dr Sears szerint nincsenek "bűnös" táplálékfajták, de arra oda kell figyelni, miből mennyit viszünk be a szervezetünkbe. Dr Sears úgy véli, táplálkozásunk akkor kiegyensúlyozott, ha 40 százalékban szénhidrátból, 30 százalékban fehérjéből, 30 százalékban zsiradékokból áll. Az így összeállított étrend - és sok mozgás - az esetek többségében gyors fogyást eredményez, és akinek kellő önuralma van, új testsúlyát meg is tudja tartani.

A Zóna kritikája

Azok, akik támadják Dr Sears módszerét, arra hívják fel a figyelmet, hogy az utóbbi fél évszázad kutatási eredményei alapján a magas fehérje- és zsírtartalmú étrend különböző betegségekhez vezet (szívbaj, magas vérnyomás, rák), míg a szimpla vegetáriánus diéták követői sokkal jobb egészségnek örvendenek, és nehezebben hízzák vissza a leadott kilókat.A Zóna azonban továbbra is népszerű azok körében, akiknek sikerült vele rövid idő alatt lefogyniuk.

Előnye: könnyen betartható, vegyes étrend, minden tápanyagot tartalmaz, hosszú távon is alkalmazható.

1 tipikus nap a zónában (átlagos nő számára, kb 1200 kcal)

Reggeli: omlett 4 tojásból, kevés olívaolajjal, kis pohár zabkása, végezetül 7-8 deka földieper.

Ebéd: tonhalsaláta (lecsöpögtetett konzerv vagy mirelit tonhal, egy fej saláta, 2 szál uborka, 2 zöldpaprika, 5 deka csicseriborsó, kevés majonéz), desszertnek egy alma vagy narancs.

Uzsonna 17 óra körül: 1 szelet párolt pulykamell, kevés gyümölcs

Vacsora: 15 deka lazac, 20 deka párolt vegyes zöldség, 7-8 deka eper  vagy málna

Lefekvés előtt: egy pohár bor egy szelet sajttal

  

Annamari

Dietetikus vagyok 15 éve.

Hozza létre saját
MitHogyanKell fiókját.
Regisztráció